Blog
Co zaliczamy do środków trwałych firmy?
Przedsiębiorcy prowadzący działalność wykorzystują różne rodzaje majątku. Zakup części z nich może zostać ujęty w kosztach uzyskania przychodu, a niektóre z nich mogą być określone jako środki trwałe. Zgodnie z definicją, środki trwałe stanowią składniki majątku będące współwłasnością bądź własnością przedsiębiorcy, których wartość jest większa niż 10000 złotych. Powinny one być zdatne do użytkowania podczas prowadzenia działalności przez okres minimum roku.
Jak prawidłowo rozliczyć delegację zagraniczną?
Pracodawcy, wysyłający swoich pracowników w zagraniczne delegacje, muszą pamiętać o jej rozliczeniu. W skład rozliczanych elementów delegacji wchodzą koszty, które poniósł pracownik w związku z wyjazdem służbowym, czyli na przykład diety, ryczałty za noclegi, dojazdy, przejazdy oraz wyżywienie. W prawidłowym rozliczeniu delegacji zagranicznej należy pamiętać o kilku rzeczach. Szczegółowe przepisy odnośnie sposobu rozliczania delegacji można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 roku.
Kto może rozliczać VAT kwartalnie?
Rozliczanie podatku VAT jest obowiązkiem każdej pracującej osoby. W zależności od rodzaju zatrudnienia, rodzaj rozliczenia może się różnić. Kwartalne rozliczanie podatku VAT jest możliwe tylko dla podatników, posiadających status małego podatnika. Ten rodzaj rozliczenia jest możliwy dla osób, które zarejestrowały się do VAT minimum 12 miesięcy wcześniej. Przez pierwszy rok mali podatnicy powinni rozliczać się co miesiąc, a po upływie roku mogą przejść na system kwartalny.
Jak zaksięgować listę płac w KPiR?
Lista płac jest zestawieniem, zawierającym informację o wynagrodzeniu pracowników oraz o innych świadczeniach, które otrzymują. W tym dokumencie umieszczone są także wyliczenia składek ubezpieczeniowych oraz podatku. Lista płac nie jest obowiązkowym dokumentem, jednak większość przedsiębiorców decyduje się na jej przygotowanie. W obecnych czasach najczęściej wykonywana za pomocą specjalnych programów, rzadko kiedy ręcznie. Większość przedsiębiorców przekazuje obowiązek wykonywania listy płac księgowym, dzięki czemu wszystko wykonane jest zgodnie z wymogami i na czas.
Najczęstsze błędy księgowe popełnianie przez przedsiębiorców
Prowadzenie ksiąg rachunkowych to obowiązek każdego posiadacza własnej działalności gospodarczej. Nie jest to jednak łatwe zadanie i wymaga znajomości zasad księgowości oraz wiedzy na temat rachunków i obecnych przepisów podatkowych. Wielu posiadaczy firm decyduje się na samodzielne rozliczanie się z podatków, przez co często przytrafiają im się błędy księgowe. Pomyłki wynikają nie tylko z niewiedzy przedsiębiorców, lecz także z częstych zmian w aktualnych przepisach. Oto najczęściej spotykane błędy, które popełniają biznesmeni.
Jakie podatki muszą płacić polski przedsiębiorcy?
Każdy przedsiębiorca, podobnie jak osoba prywatna, zobowiązany jest do płacenia podatków, czyli obowiązkowych świadczeń na rzecz państwa. Ilość oraz wartość poszczególnych podatków jest ściśle powiązana z różnymi czynnikami np. rodzajem działalności gospodarczej, posiadanym majątkiem lub wybraną formą rozliczeń. Niezwykle ważne jest nie tylko uiszczanie odpowiedniej kwoty, lecz również wpłacanie jej w urzędowo ustalonym terminie. Oto podatki, których nie mogą uniknąć polscy przedsiębiorcy.
Co powinno zawierać sprawozdanie finansowe spółki?
Sprawozdanie finansowe jest formą raportu jednostki gospodarczej. Jest to najważniejszy z raportów sporządzanych na koniec roku obrotowego przedsiębiorstwa. Można go również sporządzać w inny sposób, który przewidziany został w ustawie. Taki dokument ma szczegółowo określoną formę, a obowiązek jego sporządzania mają jednostki, które stosują tak zwaną pełną księgowość. Ustawa o rachunkowości mówi również o tym, co powinno zawierać. Jakie elementy są niezbędne na sprawozdaniu finansowym spółki?
Jak prowadzić księgowość w jednoosobowej firmie?
Ostatnio coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej jednoosobowej działalności gospodarczej. Pozwala to na prowadzenie samodzielnego i niezależnego życia oraz realizowanie swoich umiejętności czy rozwijanie pasji. Otwierając własny biznes często łączymy wiele stanowisk - menadżera, wykonawcy, sprzedawcy, a nawet księgowego. W prowadzeniu ksiąg pomoże Wam zapoznanie się z kilkoma bardzo ważnymi zasadami, które musi uwzględnić osoba odpowiedzialna na prowadzenie rachunkowości.
Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów (KPiR) jest najczęściej wybieraną formą ewidencji księgowej przez małych przedsiębiorców. Zapisuje się w niej wszelkiego rodzaju przychody, zakupy towarów i materiałów, a także wydatki, które obejmują wypłaty i inne koszta związane z prowadzeniem firmy. Jest ona przewidziana dla podmiotów gospodarczych, którzy posiadają możliwość sporządzania księgowości w uproszczonej formie. Oznacza to, że mogą prowadzić ją jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki cywilne, jawne i partnerskie, których właścicielami są osoby fizyczne, pod warunkiem, że przychody netto nie były wyższe niż 2 mln euro, po przeliczeniu na PLN. W przypadku, gdy dojdzie do jednorazowego przekroczenia tej kwoty, może pojawić się konieczność przejścia na pełną księgowość, co przekreśli możliwość sporządzania KPiR. Ten obowiązek obejmuje również określonych przez ustawę o podatku tonażowym armatorów, osoby wykonujące działalność gospodarczą w formie agencji lub na umowę zlecenie, a także duchownych i rolników, którzy zgłosili zamiar prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.
Jak prawidłowo prowadzić ewidencję VAT?
Dzięki prawidłowo prowadzonej ewidencji VAT możliwe jest określenie wysokości należnego podatku od towarów i usług. Na jej podstawie ustalana jest też kwota podatku naliczonego. W związku z tym oczywiste staje się to, jak istotne jest dla czynnych podatników VAT sporządzanie rzetelnych zapisów w rejestrze. Obowiązek ten obejmuje nie tylko wspomnianych podatników, ale też podmioty innej kategorii. Kto powinien prowadzić ewidencję VAT i w jaki sposób?