Blog
7 cech jakie powinna posiadać dobra księgowa
Prowadzenie przedsiębiorstwa niemal zawsze wiąże się z koniecznością skorzystania z usług księgowej lub księgowego. Żeby firma odnosiła sukcesy księgowość, powinna być prowadzona rzetelnie i fachowo. Dlatego warto wiedzieć, czym powinna się cechować dobra księgowa a także jakie powinna mieć kwalifikacje i czy można na niej polegać bezwarunkowo.
Czy warto skorzystać z usług biura księgowego w swojej firmie?
Prowadzenie księgowości to ważny aspekt prowadzenia firmy. Jest to jednak kłopotliwe, czasochłonne i stresujące. A do tego wymaga przechowywania wielu dokumentów, a także znajomości przepisów prawa i ciągłego aktualizowania tej wiedzy. Dlatego, zamiast wykonywać czynności księgowe samodzielnie, lepiej skorzystać z usług biura księgowego. Wykonają oni powierzone zadania rzetelnie i fachowo, jednocześnie zmniejszając ilość obowiązków przedsiębiorcy.
Co powinny obejmować akta osobowe pracowników?
Każdy pracodawca zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji pracowniczej. Obejmuje ona akta osobowe pracowników oraz dokumentację dot. spraw związanych ze stosunkiem pracy. Za jej brak lub niewłaściwe prowadzenie grozi kara finansowa do 30 tys. zł, dlatego warto dokładnie sprawdzić, jak robić to poprawnie. Dowiesz się tego w poniższym artykule.
Jak prawidłowo prowadzić księgi handlowe?
Księgi handlowe w przejrzysty sposób przedstawiają sytuację finansową firmy. Są w nich ewidencjonowane jej wszystkie operacje gospodarcze (obroty, salda, aktywa i pasywa), uporządkowane chronologicznie. Powinna być ona prowadzona skrupulatnie i fachowo, przez osoby, które posiadają wiedzę z dziedziny księgowości i znają zapisy prawa.
Jak wykonać korektę deklaracji podatkowej?
Wypełnianie deklaracji podatkowych wbrew pozorom nie jest wcale tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Wiele osób ma problemy z samodzielnym wypełnieniem dokumentów, ponieważ zawierają one wiele elementów, które wymagają rozjaśnienia. Spora grupa osób próbuje samodzielnie wypełnić całą deklarację, wraz z elementami, które nie są dla nich do końca jasne. To z kolei prowadzi do składania deklaracji z błędami, a z takiego działania mogą być wyciągane przykre konsekwencje.
Jakie wymogi formalne powinna spełniać umowa o pracę?
Zgodnie z definicją umowa o pracę jest oświadczeniem woli pracownika oraz pracodawcy. Podpisując umowę o pracę, pracownik obliguje się do wykonywania na rzecz pracodawcy określonego rodzaju czynności, natomiast pracodawca zobowiązuje się do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem. Umowa o pracę może występować w kilku formach, a pracodawca wybiera tę, która najbardziej odpowiada jego zapotrzebowaniu i oczekiwaniom.
Co zaliczamy do środków trwałych firmy?
Przedsiębiorcy prowadzący działalność wykorzystują różne rodzaje majątku. Zakup części z nich może zostać ujęty w kosztach uzyskania przychodu, a niektóre z nich mogą być określone jako środki trwałe. Zgodnie z definicją, środki trwałe stanowią składniki majątku będące współwłasnością bądź własnością przedsiębiorcy, których wartość jest większa niż 10000 złotych. Powinny one być zdatne do użytkowania podczas prowadzenia działalności przez okres minimum roku.
Jak prawidłowo rozliczyć delegację zagraniczną?
Pracodawcy, wysyłający swoich pracowników w zagraniczne delegacje, muszą pamiętać o jej rozliczeniu. W skład rozliczanych elementów delegacji wchodzą koszty, które poniósł pracownik w związku z wyjazdem służbowym, czyli na przykład diety, ryczałty za noclegi, dojazdy, przejazdy oraz wyżywienie. W prawidłowym rozliczeniu delegacji zagranicznej należy pamiętać o kilku rzeczach. Szczegółowe przepisy odnośnie sposobu rozliczania delegacji można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 roku.
Kto może rozliczać VAT kwartalnie?
Rozliczanie podatku VAT jest obowiązkiem każdej pracującej osoby. W zależności od rodzaju zatrudnienia, rodzaj rozliczenia może się różnić. Kwartalne rozliczanie podatku VAT jest możliwe tylko dla podatników, posiadających status małego podatnika. Ten rodzaj rozliczenia jest możliwy dla osób, które zarejestrowały się do VAT minimum 12 miesięcy wcześniej. Przez pierwszy rok mali podatnicy powinni rozliczać się co miesiąc, a po upływie roku mogą przejść na system kwartalny.
Jak zaksięgować listę płac w KPiR?
Lista płac jest zestawieniem, zawierającym informację o wynagrodzeniu pracowników oraz o innych świadczeniach, które otrzymują. W tym dokumencie umieszczone są także wyliczenia składek ubezpieczeniowych oraz podatku. Lista płac nie jest obowiązkowym dokumentem, jednak większość przedsiębiorców decyduje się na jej przygotowanie. W obecnych czasach najczęściej wykonywana za pomocą specjalnych programów, rzadko kiedy ręcznie. Większość przedsiębiorców przekazuje obowiązek wykonywania listy płac księgowym, dzięki czemu wszystko wykonane jest zgodnie z wymogami i na czas.